Keď pred vyše 5 rokmi začala SLSP meniť bezčipové debetné a kreditné karty za tie s čipom a odvolávala sa na vyššiu bezpečnosť, malo to svoj zmysel. Keď sa ale na toto obľúbené slovíčko začali odvolávať aj pri výmene za bezkontaktné karty pochopil som, ako sa dá do pár lacných slov marketingovo zaobaliť nebezpečná služba.
Niekedy koncom roku 2011 som dostal poštou bez môjho vyžiadania novú bezkontaktnú debetnú kartu. V sprievodnom liste bol „kopec reklamného balastu“ a magické slovíčko „bezpečnosť“ a aj uistenie, ako banke záleží na ochrane mojich peňazí. Rozhodol som sa ju ignorovať a naďalej používať svoju kontaktnú debetnú kartu, až mi ju jedného dňa (skôr ako skončila jej platnosť) zablokovali. Začal som teda zisťovať, čo s ňou.
Bezkontaktná platba je veľmi pohodlná a sympatická služba v predajniach, pri ktorej nemusíte žiadať o bezkontaktnú platbu, ale terminál je vždy pripravený a zákazníkovi stačí kartu na 3 sekundy priložiť. Tu ale všetky výhody tejto služby v SLSP končia.
NFC technológia nie je extra nebezpečná (ale už niekoľko expertov dokázalo, aké ľahké je zaúčtovať platbu len priložením telefónu so správnou aplikáciou ku peňaženke), ale aj tak spoločnosti dodržiavajú určité pravidlá ako je napríklad max 20 – eurová platba, či odporúčania držať kartu v špeciálnom obale, aby sa sťažilo prečítanie, či zaúčtovanie karty, keď ju máte odloženú v peňaženke. V prípade zlej transakcie, ešte vždy je možnosť ju reklamovať a nárokovať si ukradnuté peniaze späť (samozrejme s kľúčovým dodatkom „pri splnení podmienok banky“). SLSP sa ale rozhodla ísť ďalej a pod rúškom vyššej bezpečnosti si vystreliť zo svojich zákazníkov.
Pri posledných zmenách služieb sa vedúci tých správnych oddelení rozhodli, že prestanú zákazníkom s bežným účtom posielať sms o transakciách na ich debetných účtoch, ktoré sú nižšie ako 20 €. Za túto službu je nutné si priplatiť symbolických 0,50 €, ale ani cez IB, ani poštou to zákazníkovi neoznámia, takže ten ostáva vo falošnom pocite bezpečia. Na kreditkách, kde bezkontaktnú službu nenanútili, však ešte vždy dostanem sms aj pri platbe 1 €, a tak mám vždy prehľad, čo sa na mojom účte deje. Ak sa však rozhodnem, že benefit bezkontaktnej platby mi nenahradí bezpečnosť, môžem si danú službu deaktivovať. Samozrejme, v prípade SLSP (banky, ktorá „skasíruje“ zákazníka aj za to, že im prišiel doniesť peniaze) za symbolický poplatok 1,80 € na pobočke, alebo 0,70 € cez IB. Čo na tom, že to bola nanútená služba, o ktorú som nikdy nepožiadal, ak ju nechcem, musím zaplatiť. Pri reklamácii daného prístupu je len ironické, že mi navrhli poplatok vrátiť, čím vlastne uznali neférovosť daného prístupu. 1,80 (0,70) nie je vysoká suma, ale účtovať si za zrušenie nanútenej a nevyžiadanej služby už tromfne aj iné – zákazníkmi obľúbené – spoločnosti a je aj v rozpore s bankovým kódexom SBA (kam SLSP patrí a zaviazala sa ho dodržiavať). Samozrejme vydanie debetnej karty bez systému bezkontaktnej platby už v tejto banke nie je možné.
Keď si to zhrniem, vychádza mi z toho krásny systém falošnej bezpečnosti!
1. Nanútim všetkým zákazníkom bezkontaktné debetné platobné karty bez možnosti rozhodnúť sa ináč. Nastavím sumu 20 € ako strop bezkontaktnej platby a označím to slovíčkom „bezpečnosť“;
2. Zruším sms notifikácie ku debetným platobným kartám do sumy 20 € bez informovania zákazníka, takže ak si sám proaktívne nečíta cenníky a nesleduje zmeny služieb, nedozvie sa, že jeho „bezpečnosť“ bola osekaná;
3. Zákazník má 2 možnosti, ako dosiahnuť bezpečnosť, obe za poplatok. Priplatiť si za sms notifikácie do sumy 20 €, alebo požiadať o zrušenie bezkontaktných platieb ku svojej karte, o ktorú nikdy nezažiadal;
Spravil som si krátky prieskum v Tatra banke a VUB a na rozdiel od SLSP umožňujú buď bez poplatku zrušiť bezkontaktné platby na karte (TB), alebo naďalej fungovať s platobnou kartou, ktorá bezkontaktnú platbu nepodporuje (VUB).
PS: Áno, viem že môžem zmeniť banku, aj to mám v pláne, ale to neznamená, že si táto spoločnosť môže robiť zo svojich zákazníkov dobrý deň.
Zdroj: miroslavbabic.blog.sme.sk